banner nutrisport

Eliptické trenažéry

Eliptické nebo-li crossové trenažéry jsou nejmladšími členy mezi ostatními fitness trenažéry jako jsou rotopedy, steppery, cyklotrenažery atd.. I na těchto strojích (stejně jako na ostatních fitness trenažérech) je trénink aerobního charakteru, tudíž napomáhá lepší funkci kardiovaskulárního systému, zvyšuje vitální kapacitu plic a zlepšuje fyzickou kondici. Rozdíl mezi eliptickými trenažéry a ostatními trenažéry je v tom, že crossové stroje dokáží při cvičení zapojit většinu hlavních svalových skupin v dolní poloviny těla (od pasu níže). Eliptický pohyb, který vznikne při cvičení, vlastně slučuje dohromady běh, jízdu na kole a výšlap do schodů. Tudíž ušetříte peníze i odkladné místo, protože místo tří strojů Vám bude stačit pouze jeden. Eliptický trenažér mohou používat všechny věkové kategorie, protože díky plynulému eliptickému průběhu kroku pohybu, který stroj nabízí, je cvičení velice šetrné na klouby (což ocení hlavně starší lidé), přesto dokáže být trénink na něm velmi intenzivní, kondiční a pro zpevnění těla (což ocení mladí lidé a sportovci). Samozřejmě také spaluje tuky a formuje postavu, což zase ocení hlavně ženy. Díky tomu se eliptické trenažéry stávají stále více populárnějšími na trhu fitness posilovacích přístrojů. Cvičení a udržení se na stroji není nijak náročné, takže při tréninku můžete koukat třeba na televizi. Při cvičení se také vyplavují z těla endorfiny, což jsou hormony štěstí, které pomáhají člověku navodit psychickou i fyzickou pohodu. 

 

Jak si vybrat správný eliptický trenažér domů

Před samotnou koupí je důležité uvědomit si, pro koho a za jakým účelem bude trenažér sloužit. Je rozdíl v tom jestli ho bude používat starší osoba nebo aktivní sportovec, protože pak je rozdíl nejen v konstrukci trenažéru, ale také v jeho ceně. Pokud je jasné, k jaký tréninkovým účelům bude crossový trenažér sloužit, pak je dalším parametrem při výběru výška a váha cvičence, který bude na stroji cvičit. Jestliže chce cvičit například celá rodina, je dobré řídit se parametry nejtěžší osoby  a středně vysokého člena domácnosti. Na váze totiž závisí masivnost rámu a na výšce zase správná ergonomie a délka eliptického kroku na trenažéru. Pokud jsou tyto základní věci ujasněny, můžeme se vrhnout do samotného výběru eliptického trenažéru. Hodnotit můžeme brzdný systém trenažérů, kterým bývá ve většině případu magnetická brzda, která mění brzdný účinek permanentním magnetem, který vzniká odporem při šlapání a tím mění poloha k setrvačníku. Tento styl brzdění je velice tichý a má dlouhou životnost. Dokonalejší je potom indukční (elektromagnetická) brzda, což je cívka s elektromagnetem, kde počítač řídí proud v cívce. Tato brzda vydrží velmi vysokou zátěž, má přesné měření a absolutně bezporuchová. Občas se ještě u některých nejlevnějších modelů objeví brzda pásková. Ta je však velice hlučná, má cukavý chod a je hodně poruchová, proto je dobré vyhnout se jí obloukem. Šlapací střed pak může být miskový, i když už ho najdeme jen zřídka, protože se rychle opotřebuje a nevydrží ani kondiční použití. A však někteří výrobci ho stále používají a poznáte ho podle ohnuté šlapkové tyče, která prochází středem trenažéru. Bohužel některé firmy je zakrývají diskem, což už pak není k rozeznání. Lepší je ložiskový střed, který vydrží více a delší dobu. Jeho parametry se liší podle jednotlivých výrobců. Zátěž při cvičení můžeme ovládat buď ručně (otočný regulátor s číselnou řadou) nebo elektronicky (ovládání manuální nebo automatické, podle zvoleného programu). Důležité je při změně zátěže dbát na měření tepové frekvence, aby cvičení probíhalo co nejideálněji. Kloubní spojení, na většině eliptických trenažérů, bývá jen kluzné pouzdro nebo plast, proto se musí často promazávat, aby nedošlo k jejich zadření a rychlému opotřebení. Pokud je mazu málo, trenažér vydává vrzavý zvuk. Pokud mají kloubní spoje ložiska, nejsou pak tak náročná na údržbu a jejich životnost je delší. Tvar a délka kroku se mohou u jednotlivých crossových trenažérů lišit. Nejčastější elipsovitý krok je kratší a vyšší, kdy se nohy zvedají výše a tím je krok jednodušší. Délka kroku, také souvisí s velikostí rámu trenažéru. Nejvhodnější je tedy zvolit eliptický trenažér s krokem okolo 40 cm, protože bývá většinou univerzální a vyhovuje tak menším i vyšším postavám dohromady.  Nejpřirozenější krok však mají speciálně navržené stroje. Zde se eliptický krok značně blíží lidskému běhu. Je toho dosaženo tak, že výrobci použili speciální excentr s pojezdem šlapky a nebo umístili celý mechanismus setrvačníku dopředu. Pro lepší manipulaci je eliptický trenažér opatřen přepravními kolečky a pro lepší stabilitu má seřizovací nožičky, v případě nerovnosti terénu. Nosnost trenažéru bývá dána už výrobcem, ale je stále důležité dát si pozor při správném výběru, protože některé uvedené hodnoty bývají nereálné. Ve většině crossových trenažérů jsou zabudovány dotykové snímače tepové frekvence nebo jsou vybaveny ušními snímači ani jedno měření však není přesné, ale pouze orientační. Proto je dobré pořídit si na měření tepové frekvence hrudní pás, který má měření velice přesné a bezdrátově přenáší naměřené hodnoty do počítače. Drahé eliptické přístroje také umožňují připojení k počítači, kde si můžete nahrát různé programy pro cvičení, archivovat si tréninky, porovnávat grafy rychlosti a tepu neb si dopřát jízdu zobrazenou krajinou.

 

Jak správně cvičit na crossovém trenažéru

Eliptický krok je na každém trenažéru jiný, protože je dán jeho konstrukcí. Proto je důležité šlapaní na trenažéru postupně si osvojit. Postoj by měl být rovný a přirozený. Poloha rukou na rukojetích by měla být příjemná a neomezující (hlavně v začátcích), tak aby se dalo soustředit pouze na pohyb nohou. Postupem času si najdete takovou polohu při cvičení, která vám bude nejvíce vyhovovat a pohyb se tak stane na eliptickém trenažéru naprosto přirozeným. Trénink by měl probíhat alespoň 2x – 3x týdně nejméně 30 minut, aby si tělo začalo brát energetické zásoby z tuků a došlo tak k jejich spalování. Tepová frekvence by se měla pohybovat okolo 55% - 70% naší maximální tepové frekvence, aby byl trénink co nejefektivnější. Ze začátku je také důležité zvolit správnou intenzitu cvičení, abychom nepřepálili začátek a vydrželi jsme až do konce cvičení. Zde neznamená, že více je lépe! Pokud chceme mít vše dokonalé, je dobré k cvičení přidat ještě zdravou výživu!

 

Příklady crossových kol se setrvačníkem vpředu a vzadu

Setrvačník vpředu najdeme třeba u profesionálního domácího eliptického trenažéru ELIPTICAL SPORTOP E5000. Jeho základní parametry jsou:

Toto jsou pouze základní parametry, které stoj nabízí. Podívejte se co vše Vám může tento profesionální eliptický trenažér ještě nabídnout!

Setrvačník vzadu nabízí například SPORTOP E820P PLUS eliptický trenažér s velmi krásnou dostupnou cenou a elektronickým ovládáním zátěže. Jeho základní parametry jsou:

Pokud Vás tyto informace již zaujali, podívejte se na celou nabídku tohoto eliptického trenažéru.

 

 

zpět