banner nutrisport

 Stepper

Stepper je oblíbený posilovací stroj, který dokáže simulovat chůzi do schodů. Kromě toho, že umožňuje chůzi pěkně doma v teple nebo v tělocvičně a nikoliv zdlouhavé chození venku za nepříznivého počasí, je také cvičení na stepperu o dost šetrnější ke kolenním kloubům, než je u běžného zdolávaní klasických schodů. Směr pohybu na stepperu je vertikální, což přesně odpovídá kroku na zvýšenou podložku, kdy je chodidlo neustále v kontaktu s podložkou. U některých strojů je možné si výšku kroku nastavit podle zdatnosti a typu tréninku. Trénink je aerobního charakteru, tudíž slouží k posílení kardiovaskulárního systému. Velkou oblibu má i mezi ženami, protože při cvičení dochází ke spalování tuků v problematických partiích jako jsou boky, stehna a hýždě. Pro aktivní sportovce je vhodný jako doplněk k tréninku pro jiné druhy sportů, jako jsou například horolezectví, lyžování či vysokohorská turistika. Při výběru stepperu se nejčastěji nahlíží na nejdůležitější část stroje, což jsou hydraulické tlumiče, které rozhodují o životnosti simulátoru a jeho ceně. O odpor se pak stará magnetická brzda. Zátěž si volíme buď mechanicky nebo automaticky, podle typu stepperu. Novější a dražší přístroje mají zabudovaný počítač, který sleduje celý proces cvičení a udává hodnoty pro trénink, měří rychlost chůze, tepovou frekvenci, množství spálených kaloriích a vzdálenost, kterou během cvičení ujdeme.

 

Jak si správně stepper nastavit a jak na něm cvičit, aby docházelo k co nejefektivnějšímu hubnutí a zpevňování těla:

Před samotným cvičením je důležité správné nastavení odporu přístroje, podle toho v jakém se chceme pohybovat tréninkovém pásmu. Pro zhubnutí je lepší používat menší odpor při šlapaní, ale s větší intenzitou. Pokud nepotřebujeme spalovat tuky, ale chceme formovat a rýsovat svaly, je optimální zátěž zvýšit a rychlost chůze snížit. Pokud stepper umožňuje měnění postoje při šlapání je dobré vystřídat napřímenou polohou s ohnutím a opřením o řidítka. Tím totiž dochází k jinému napětí hýžďového svalu a změně jeho zatížení. Pohyb je plynulý, váha se přenáší střídavě z jednoho pedálu na druhý. Pozor při cvičení se nesmějí vytáčet kolena dovnitř ani ven. Nastavení síly odporu při chůzi můžeme buď mechanicky, kdy se musí hlavně hlídat tepová frekvence nebo automaticky, kdy nastavený program sám mění intenzitu a stupně zatížení, podle toho jaký jsme si zvolili program.

Jak správně a co nejefektivněji na stepperu cvičit je velice individuální. Zde poukážeme pouze na pár základních pravidel. Nejlepší je začít trénink ráno na lačno (tělo rychleji sáhne do rezervních energetických zásob, čímž jsou tuky). Nesmí se však hned ze začátku přepálit intenzita cvičení, naopak by se nejdříve měla získat kondice, což je pro cvičení na stepperu velice důležité. Rozumná intenzita při chůzi je dobrým předpokladem k výdrži při tréninku. Během cvičení je důležité hlídat si tepovou frekvenci, která by při kondičním tréninku neměla přesáhnout 70% maximální tepové frekvence. Zde totiž neplatí „Čím více, tím lépe.“ . Pozor si také musíme dát na monotónnost tréninku, aby tak nedocházelo k neproduktivitě. Trénink by měl probíhat alespoň 3x týdně nejméně 30 minut, aby stačilo dojít ke spalování tuků. Při tom nesmíme zapomenout dbát na správnou tepovou frekvenci. Toto je důležité zohlednit při výběru a koupi stepperu, protože ministeppery a levnější stojanové steppery, takovouto zátěž nevydrží.

 

Typy stepperů:

Ministepper:

Ministepper je malý a dobře skladný, a však jeho nevýhodou je krátká životnost. Ministeppery můžeme dle typu rozdělit na klasické, boční, s excentrickým pohybem či rukojetí. U těchto strojů (až na malé vyjímky) nelze nastavit zátěž, tudíž může docházet k monotónnosti při tréninku. Většinou lze změnit pouze výšku kroku, nikoliv odpor.

Stepper stojanový:

Stepper stojanový je sice větší a hůře skladnější, ale má delší trvanlivost a je také účinnější. Jeho klasická konstrukce umožňuje vyšší krok a hlavně se zde dá měnit odpor při chůzi.  Regulace zátěže při šlapaní je způsobena buď posuvem tlumičů nebo otočením tlumiče či se vyrábějí steppery s magnetickou brzdou. Tím se liší i kvalita mezi jednotlivými stojanovými steppery. U těchto typů bývají i masivnější řidítka, na která se dá během cvičení položit, čímž se zvýší účinnost šlapaní. Samozřejmě je možné cvičit i bez držení řidítek. Steppery jsou většinou vybaveny transportními kolečky pro lepší manipulaci a přenášení.

 

Názor uživatele stepperu:

Dříve jsem si myslel že stepper je jen pro holky. Nicméně vzhledem k tomu, že se poslední dobou věnuji běhům do vrchu musel jsem začít hledat alternativní možnosti tréninku. V Praze není zase tak kopcovitý terén, takže se stepper zdál jako docela zajímavá alternativa prudkému, ale hlavně táhlému kopci. Stepper je navíc vhodný pro trénink po velké zátěži, kdy vás hodně bolí kolena a chcete makat, ale zároveň potřebujete šetřit kolena...
První zkušenost na stepperu byla trochu rozpačitá, nevěděl jsem co si o tom mám myslet. Šlapal jsem zhruba čtvrt hodiny a bylo to takové upracované. Každopádně je fakt, že to chce trochu času a začne vás to bavit! Například včera večer jsem byl na stepperu přes hodinu v intenzitě 250 - 300 Wattů a byl jsem nadšený:-)... Dopoledne jsem byl totiž běhat a odpoledne jsem si říkal, že bych měl být schopen ještě něco zvládnout. Takže trocha protahování, cvičení a na závěr stepper se zdál být ideální nápad.
Stepper se širokou škálou funkcí, ideální do domácí posilovny!

 

 

zpět